ACTION PLAN
1. New Zealand: lifting the hull and transporting it +/- 200 km overland to the PORT OF
TAURANGA
2. Transport on a cargo ship of OOCL to a terminal of PSA HNN in a Belgian harbour.
3. Belgium: transport from the harbour to the restoration site.
4. Full restoration of Askoy II.
5. Relaunch of Askoy II.
CALENDRIER D’ACTION
1- Nouvelle Zélande : renflouement de l’épave et transport par route sur 200 km,
vers le port PORT OF
TAURANGA.
2- Transport maritime par cargo de OOCL vers un terminl de PSA HNN dans un port belge.
3- Belgique : transport vers le site de restauration.
4- Restauration complète d’Askoy II.
5- Mise à l’eau d’Askoy II.
AKTIEPLAN
1- Nieuw-Zeeland: lichting van het wrak en transport over land naar de 200 km
verdergelegen PORT OF
TAURANGA
Auckland.
2- Zeetransport per vrachtschip van OOCL naar een terminal van PSA HNN in een Belgische haven.
3- België: vervoer van de haven van aankomst naar de site waar de restauratie
zal geschieden.
4- Volledige restauratie van Askoy II.
5- In de vaart brengen van Askoy II.
WE ARE LOOKING FOR
Firms and institutions to sponsor the project.
An event such as the salvaging of this exceptional yacht will guarantee
great media interest.
The proof of this is to be found in the many dozens of newspaper and
magazine articles and TV and radio interviews (see under 'Media'). And
nothing spectacular has yet taken place. In fact we would like to
undertake the more spectacular activities together with our sponsors.
An agreeable and encouraging anecdote: the French company Dassault has
provided the funds for the restoration of Jacques Brel’s aircraft
(‘Jojo’) on the Marquesas Islands.
If a French company is willing to have an American aircraft (Beechcraft)
owned by a Belgian singer restored, what are our Belgian companies
waiting for?
NOUS RECHERCHONS
Des entreprises et / ou des institutions prêtes à être nos sponsors !
Comme il est démontré, dans le présent dossier, par les échos déjà obtenus en
médias, le sauvetage et la restauration d’Askoy II constituent une garantie de
notoriété incontestable. Pourtant, aucun événement remarquable ne s’est produit
encore ! C’est précisément ce que nous entendons réserver aux sponsors qui nous
apporterons leur concours.
A titre d’anecdote révélatrice et encourageante, nous mentionnerons
l’intervention bénévole de la firme Française de construction aéronautique
Dassault, qui a financé la restauration complète de l’avion ("Jojo") de Jacques
Brel, un Beechcraft, aujourd’hui abrité par le Musée Jacques Brel aux Marquises.
Si une entreprise française sauve l’avion américain d’un chanteur belge,
qu’attendent donc les entreprises belges pour se manifester ?
WIJ ZOEKEN
Firma’s en instellingen die ons project willen sponsorren.
Een evenement als de redding van dit uitzonderlijk zeiljacht staat borg voor een
zeer ruime media-belangstelling.
De vele tientallen bewijsexemplaren van krantenartikels en tv- en
radio-interviews die u verder in dit dossier vindt, zijn er een bewijs van. En
er is nog niet eens iets spektakulairs gebeurd. De spektakulaire activiteiten
willen we namelijk samen met onze sponsors ondernemen.
Een leuke en bemoedigende anekdote: het Franse bedrijf Dassault heeft de kosten
op zich genomen om in de Markiezen het vliegtuig (‘Jojo’) van Jacques Brel te
laten restaureren.
Als een Frans bedrijf een Amerikaans vliegtuig (Beechcraft) van een Belgische
zanger laat restaureren, waar wachten onze Belgische bedrijven dan nog op?
|
Mai 2009, Ostend: sandbrushed
& painted.
|
De ASKOY II van Hugo van Kuyck
is vooral bekend als het jacht waarmee Jacques
Brel naar de Markiezeneilanden voer.
Het prachtige jacht, volkomen 'designed and made in Belgium', is een waardevast
symbool van de Belgische yachting.
Het werd bedacht door de al elven legendarische zeiler en watersportbezieler
Hugo Van Kuyck die de watersport in de Antwerpse regio na WOII een werkelijke
boost gaf.
Dhr Derkinderen, een van de ontwerpers die in Van Kuycks
architectenbureu werkte, heeft de schetsen van de toekomstige eigenaar in een
plan omgezet.
Brel vond in dit majesteuze schip zijn bevoordeelde ontsnappingspartner uit het
jachtige leven in Europa.
De andere werd Madly Bamy die deze tweede, belangrijke fase van de zanger zijn
leven deelde.
Nadat Brel de Askoy II had verkocht liep het vast op een strand in Nieuw
Zeeland.
Het wrak kwam na een lange omzwerving terug in Antwerpen in het voorjaar van
2008.
De vzw Save Askoy II is er in geslaagd om het na anderhalf decennium weer vrij
te maken uit het zand en de branding en het naar België te brengen voor
restauratie.
De bedoeling van de vzw Save Askoy II en niet in het minst van de broers Staf en Piet
Wittevrongel is om het weer in de vaart te brengen
en in het kielzog van Brel ermee naar Polynesië te varen. |
|